Cechy idealnego systemu płatności

1. powszechność System musi być obecny we wszystkich liczących się sklepach internetowych. Tylko w ten sposób można zdobyć zaufanie użytkownika, który w przypadku ryzykowania własnych pieniędzy woli raczej zapłacić prowizję za stosowanie znanego sobie rozwiązania, niż próbować nieznanych mu metod płatności za darmo. Zwłaszcza, że zastosowanie nowego rozwiązania zabiera często czas na zarejestrowanie się w systemie, czy nauczenie się jego obsługi.

2. dostępność dla użytkowników System powinien pozwalać na regulowanie płatności wszystkich użytkowników – nie dyskryminując ich w żaden sposób. Stąd też w Polsce nie zyskał tej cechy system płatności kartą kredytową, powszechny w krajach rozwiniętych – nasycenie naszego rynku kartami nie jest jeszcze wysokie, zaś wymagania banków powodują, że młodsza część społeczeństwa stanowiąca dużą grupę internatów o prawdziwej karcie kredytowej może na razie jedynie pomarzyć, zaś inne karty nie są akceptowane w sklepach on-line. Dodatkowe warunki, takie jak posiadanie karty płatniczej czy konta bankowego, także zawężają krąg potencjalnych użytkowników systemu.

3. łatwość i wygoda obsługi przez użytkownika System płatności powinien być jak najłatwiejszy w obsłudze dla klienta sklepu. Niejasność obsługi, mnogość formularzy i fachowej terminologii sprawia że klient sklepu internetowego może zrezygnować z zakupu, gdyż będzie się bał podania niewłaściwej dyspozycji i, co za tym idzie, utraty pieniędzy. Rejestracja nowego użytkownika i założenie konta również powinno być wygodne, szybkie i maksymalnie uproszczone.

4. łatwość zastosowania w sklepie Dobry system płatności powinien umożliwiać zastosowanie go w każdym sklepie, nawet stworzonym przez małą firmę. Skomplikowane systemy, wymagające głębokiej ingerencji w technologię stosowaną w sklepie internetowym, nadają się jedynie dla dużych firm, które dysponują czasem i środkami na wprowadzenie odpowiednich modyfikacji. Po wprowadzeniu systemu do sklepu, powinien on być jak najbardziej bezobsługowy, aby nie angażować pracowników w dodatkowe działania operacyjne związane z płatnościami.

5. bezpieczeństwo Bezpieczeństwo pod względem technologicznym i organizacyjnym, to oczywista cecha. Idealny system powinien minimalizować możliwość oszustw i nadużyć. Jednakże najważniejsze jest stworzenie wrażenia bezpieczeństwa dla użytkownika. Stąd też system niedoskonały technologicznie, w którym zdarzały się liczne małe „przecieki” może być postrzegany jako bezpieczniejszy, niż system bliski technicznej doskonałości, do którego dokonano spektakularnego włamania.

6. marka Powszechność systemu nie gwarantuje jego znajomości. Dopiero dobrze wypromowana marka o wizerunku systemu bezpiecznego pomaga osiągnąć sukces. Dobrym przykładem są właśnie powszechne, lecz mało rozpoznawalne systemy płatności kartą kredytową on-line. W zasadzie jest to w większości wypadków taki sam system, jednak występuje pod tak różnymi markami, że dokonując zakupów w wielu sklepach internetowych na świecie klient spotyka się za każdym razem z innym znakiem firmowym. Co zatem robią firmy autoryzujące karty kredytowe? Posiłkują się dodatkowymi, zewnętrznymi markami, np. instytucji, które udzieliły im certyfikatów bezpieczeństwa, co powoduje najczęściej zupełne zagubienie się użytkownika w certyfikatach, zapewnieniach o bezpieczeństwie, normach itp. [1]

7. międzynarodowy zasięg

Idealny system płatności powinien mieć zasięg globalny, obejmować jak największą liczbę państw, dając użytkownikom Internetu możliwość zakupów za granicą.

8. mnogość zastosowań

Idealny system płatności powinien być uniwersalny i spełniać możliwie najwięcej funkcji, takich jak: płatności w sklepach, płatności za usługi czy informacje, płatności osobom prywatnym np. na aukcjach. Idealny system powinien pozwalać dokonywać płatności zarówno małych jak i dużych sum.

9. minimalne lub zerowe koszty zakupu usługi i niskie koszty transakcji

Koszty obsługi są ważnym czynnikiem ograniczającym. Wysokie koszty pojedynczej transakcji poniesione przez kupującego szczególnie ograniczają zakupy o niewielkiej wartości, gdzie koszt transferu płatności może się okazać wyższy od ceny samego produktu czy usługi.

[1] Jacek KarolakKarty na stół – czyli płatności w Internecie „Modern Marketing 01/2001

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.