Systemowa koncepcja logistyki 2

kontynuacja pracy magisterskiej z grudnia

Jest to sfera poprzedzająca wcześniej wymienione cztery podsystemy, stanowiące tzw. „logistyczne przedpola marketingowe” będące istotnym źródłem nowych potencjałów i efektów logistycznych. Ten podsystem stanowi niejako nowy wariant logistyki w sferze informacji. Podstawowym zadaniem tego podsystemu jest gromadzenie niezbędnych informacji logistycznych  tj. informacji szczególnie istotnych dla długofalowego inicjowania i rozwoju właściwych produktów i procesów odpowiadających kryteriom rynkowym.[1]

Rysunek nr 3 przedstawia ogólną strukturę systemu logistycznego.

Doświadczenia w skali światowej oraz najnowsza literatura wskazują na rosnącą potrzebę systemowego traktowania i kształtowania procesów logistycznych w aspektach koordynacyjnych i integracyjnych w ramach całego systemu logistycznego przedsiębiorstwa i określonego układu rynkowego.

Systemowa koncepcja logistyki sprowadza się do racjonalizacji działań przedsiębiorstwa i jego partnerów w obszarze fizycznego obiegu towarów, jego informacyjnych uwarunkowań tj. racjonalnego kształtowania struktury czynności i kosztów logistycznych oraz odpowiedniego poziomu a także jakości świadczonych usług w ramach całego łańcucha logistycznego.  W powyższym sensie proces ten można traktować jako określoną orientację zarządzania w skali przedsiębiorstwa, zmierzającą do podejmowania coraz bardziej racjonalnych decyzji co do zaangażowanych środków i przedsięwzięć oraz sposobu realizacji celów (efektów logistycznych). Znajduje to wyraz w ewolucji i przewartościowaniu rozumienia logistyki od podejścia operacyjno – funkcjonalnego,  nastawionego  na  planowanie i sterowanie poszczególnymi zadaniami i czynnościami logistycznymi poprzez strategiczne zarządzanie procesami i systemami logistycznymi w kierunku systemowej koncepcji logistycznie zorientowanego zarządzania przedsiębiorstwem. Orientacja na procesy w zarządzaniu przedsiębiorstwem wydaje się nabierać szczególnego znaczenia w świetle rosnących w ten sposób możliwości osiągnięci większej aktywności i przejrzystości działania, lepszego w sensie długofalowym rozpoznania preferencji klientów i ich efektywniejszego zaspakajania, stymulowania wzrostu wielowymiarowych efektów strategicznych i synergicznych.[2]

Wspomniana powyżej istota podejścia systemowego do procesów logistycznych polega na tym, iż ponad znaczenie poszczególnych elementów systemów przedkłada się wzajemne zależności między tymi elementami. W systemie logistycznym należy unikać suboptymalizacji, która pojawia się w momencie oceniania poszczególnych czynności logistycznych wg odrębnych kryteriów. Konieczne jest również globalne ujęcie kosztów funkcjonowania systemu logistycznego oraz uwzględnienie jakości obsługi klienta. W systemie logistycznym obowiązuje zasada analizy tzw. kosztu całkowitego, zakładająca łączne rozpatrywanie całych procesów logistycznych a nie ich poszczególnych części. Jednak sam poziom kosztów logistyki nie świadczy o sprawności tego systemu, jeżeli nie porównamy tego kosztu z ilościom nie zrealizowanych zamówień. Akceptowany przez klientów poziom obsługo decyduje o wielkości produkcji  i gotowości systemu logistycznego do spełnienia jego zadań. Koszty logistyki zwiększają się proporcjonalnie do oferowanego poziomu obsługi a więc ustalenie odpowiednich standardów jakości obsługi klienta wpływa na wielkość kosztów systemu wspierającego żądany poziom. Ustalenie wysokich wymagań w zakresie obsługi klienta może spowodować ogromne zwiększenie kosztów logistyki. Optymalizacja funkcjonowania systemu logistycznego wiąże się zatem z koniecznością kompromisu pomiędzy dążeniem do obniżania kosztów, a koniecznością stałej poprawy obsługi klientów.


[1] Bleik P. , „Logistyka a zarządzanie przedsiębiorstwem. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – koncepcje rozwojowe”, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Praca Naukowa nr 784, Wrocław 1998

[2] Bleik P. , „Logistyka a zarządzanie przedsiębiorstwem. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – koncepcje rozwojowe” , Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Praca Naukowa nr 784, Wrocław 1998

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.